fuckedupspiderman.blogg.se

'jävla bög'

Kategori: Allmänt

Jag blir lack. Jag blir lack på folk som använder bög som ett förnedrande ord. Jag kommer inte säga att jag är oskyldig till detta, utan jag har också gjort misstaget att sagt någont som jävla bög eller liknande. Men jag efter att jag har sagt något sånt så säger jag alltid "eller man ska inte använda bög i sånna sammanhang så jag tar tillbaka det" eller något liknande. För att jag vet att killar som är homosexuella tar åt sig när man använder bög som ett förnedrande ord. Jag använder det knappt och som jag sa så ber jag oftast om ursäkt. 
Att kalla någon bög som en kränkning är för mig lite homofobiskt, och jag kan säga klart och tydligt att jag inte är homofob(även fast jag kan råka kalla någon bög ibland, händer sällan), dom flesta av mina närmaste vänner är bisexuella/pansexuella eller bicurious/panflexible. Jag tycker rättare sagt att hbtq+ är den nya världen. Att heterosexuallitet inte ska vara den ledande sexualliteten, även fast kanske majoriteten av jordens befolkning är hetro, fast vad vet jag? Det kan vara hur många som helst som har en annan sexuallitet än heterosexuell men som inte vågar komma ut pga släkt som är homoofober eller sin religon. 
Men iallafall, jag tycker att andra sexualliteter än heterosexuallitet ska vara med i normen, att man inte ska bli förvånad när någon nära säger att hen är tillsammans med samma kön. Det borde inte vara en självklaret att man måste komma ut som gay eller trans (använder gay istället, hoppas det är ok) utan att man kan berätta fär vem som helst att man är tillsammans med någon som är i samma kön. Jag tycker inte att man ska bli hatad av sina mor/farföräldrar för att dom har växt upp i en annan tid där det inte var lika vanligt med att folk kom ut som hbtq+. Jag vet att mina föräldrar skulle vara stöttande om jag skulle komma ut som lesbisk, bi eller något sånt. Dom kanske skulle bli chokade då jag nästan aldrig har haft något annat än killar (har haft 2 tjejer, en i ettan och en i somras för skojs skull, varade i en vecka).
 
I somras gick jag på pride paraden och stog och kollade vid kungsträdgården. Jag älskade det, jag älskade varje minut av det. Det ända jag inte gillade var att jag fick ont i fötterna men whatever. 
Det var en sjukt bra upplevelse, och jag kommer defenitivt åka ditt och kolla nästa år, och försöka att åka på festivalen någon av dagarna. Jag åkte dit som stöd för min kompis i första hand, men även för att det är något jag har velat gjort sjukt länge. Och som jag sa, det var en sjukt bra upplevelse. Jag är inte säker på varför jag skrev till detta men jag känner att det gör väll inget om jag lägger till det.
 
Men iallafall, en liten sammanfattning eller vad jag nu ska kalla detta. Använd inte ordet bög som ett förnedrande ord för att det är inte okej, alls. Jag ska själv sluta med det. Så du/ni som använder bög som ett förnedrande ord, snälla sluta med det så är du bäst <333333
 
 
Kommentera inlägget här: